למה כל הילדים רוכבים על אופני איזון?

לימוד רכיבה על אופניים מציין אבן דרך חשובה בילדות, ומציע הזדמנות נפלאה להורים לטפח את הקשר עם ילדיהם. אבל, אם להגיד את האמת, החוויה יכולה להיות גם מלאת עצבים וצעקות עבור הורים וילדים כאחד. אך היא לא חייבת להיות.


אם גידלתם כבר ילד או שניים וניסיתם את שיטת גלגלי העזר, רוב הסיכויים שזו לא הייתה חוויה קלה ונעימה. הסיבה לכך היא שכאשר משתמשים בגלגלי עזר, ילדים לומדים בעצם איך לרכוב על מה שמרגיש כמו תלת אופן, ולא אופניים.

אם בחרתם להשתמש במקל אימון במקום גלגלי אימון, הוא רק עוזר להשיג את אותת תחושת ביטחון מזויפת (ולהזיע הרבה יותר בזמן שאתם רצים ודוחפים את ילדכם).

אז איך עושים את זה נכון?
בואו נתחיל!

מהו הגיל הטוב ביותר ללמד ילד לרכוב על אופניים?

כל ילד שונה ואין גיל ספציפי שהוא הזמן הטוב ביותר להתחיל ללמד אותם לרכוב על אופניים. יש ילדים פעילים יותר המסוגלים להתחיל בגיל צעיר מאד, בעוד שלאחרים ייקח יותר זמן לרצות להתחיל בכלל לרכוב על אופניים בעצמם.

מגוון הדגמים הזמינים לכם נעים מאופני איזון לפעוטות ואף עד אופני איזון לתינוקות, בהתאם ליכולות כמובן.

באופן כללי, תוכלו להתחיל ללמד את ילדכם לרכוב על אופניים באמצעות אופני איזון בין הגילאים 3 עד 8, כאשר הגיל ההתחלתי הינו 5 שנים.

רגע, מה זה אופני איזון?

אופני איזון לילדים (או אופני שיווי משקל) הם רעיון חדש למדי שעושה מהפכה בתחום של לימוד רכיבה על אופניים. אופני איזון מגיעים עם מושב נמוך, כידון נמוך וללא דוושות. הם עוזרים לילד להתמקד במיומנות החשובה ביותר הדרושה לרכיבה על אופניים – איזון.

בשל העיצוב הקטן והפשוט שלהם, לילדים רבים קל יותר ללמוד על האופניים הללו בהשוואה לאופניים עם גלגלי עזר. תלת אופן ואופניים עם גלגלי עזר מעניקים לילדים תחושת הצלחה מוטעית כיוון שאינם מלמדים את הילד כיצד להתאזן, ומקשים את המעבר לאופניים רגילים.

האם אופני איזון עדיפים על גלגלי אימון? מה זה אופני איזון?

כן! ללמד את ילדכם לרכוב על אופניים באמצעות אופני שיווי משקל היא גישה יעילה בהרבה מאשר שימוש בגלגלי עזר. אופני איזון מלמדים את הילדים כיצד לאזן ולנווט קודם. המעבר לאופניים רגילים מאתגר את הילד לדווש, לכוון ולשמור על איזון בו זמנית, ומאריך את זמן הלמידה כיוון שלוקח להם הרבה יותר זמן להבין איך להתאזן על שני גלגלים ולשלוט בכידון.

אופני איזון עושים את ההבדל

ברכיבה על אופני איזון, הילד שלכם ידחוף את הקרקע ויסיע את עצמו קדימה על שני גלגלים, וירכוש אט אט, ובקצב שלו את האיזון הפנימי הדרוש לרכיבה עצמאית.
ללמוד להתאזן לוקח זמן תרגול, אך ברגע שילדכם ירכוש את האיזון על שני גלגלים, המעבר לדוושות יהיה הרבה יותר קל.

באיזה גיל מומלץ להתחיל?

כל ילד שונה ומתפתח בקצב שונה. במקום להתמקד בגיל בו הם “אמורים” להיות מסוגלים לרכוב, עדיף להתמקד באילו כישורים הם למדו בתהליך, וכמה הצלחתם להעניק להם חווית למידה נעימה ועצמאית, נטולת עצבים ואכזבות.

בלימוד על אופני איזון הם יתרגלו למושב, לכידון ולתחושה הכללית של האופניים. אם ילדכם פעיל מאד, ושולט בגופו בצורה טובה, תוכלו להתחיל מוקדם מאד אפילו עם אופני איזון גיל שנתיים.

איך מתחילים?

עזרו לילדכם להרגיש בטוח. גם אם לפני כן רכבו על ביבה או קורקינט, המעבר לאופניים הדורשים איזון בישיבה והנעה קדימה של משקל הגוף יכול להיות מלחיץ, ואף לגרור התנגדויות.

יידעו אותם שתהיו איתם כל הזמן וודאו שיש להם את כל ציוד הבטיחות המתאים כמו קסדה, רפידות מרפקים וכריות לברכיים. אפשר אפילו לתת להם להתאמן בנפילה כדי להראות להם שהציוד הזה מיועד להגן עליהם. ילדים רבים יחששו לרכוב על אופניים בפעם הראשונה, ולכן זהו צעד חשוב של בניית בטחון.

האם פעוט צריך לחבוש קסדה בעת רכיבה על אופני איזון?

ודאי. גם אם הכישורים המוטוריים של ילדכם מפותחים מאד, הם עדיין לא יוכלו לנווט במהירות וביעילות כמו ילד בוגר יותר. בהחלט אפשר (וזה גם יקרה) שהילד ייפול במהלך הלמידה, ולכן חשוב שנגן על הראש שלו.

אופני איזון

 

מהן אופני איזון המומלצות?

משקל:
הדבר האחרון שתרצו שהאופניים החדשים של הפעוט שלכם יהיו זה כבדים במיוחד. אופני איזון מומלצות צריכות היות יציבים מספיק כדי ששום דבר לא יתפרק, אך אופני איזון ממתכות כבדות ועם צמיגי גומי עבים יניאו את הילד שלכם מלהתחבר אליהם. אחרי הכל, הם ישתמשו בגופם הקטן כדי להזיז את האופניים קדימה, כך שבאופן טבעי, תרצו שיהיו מסוגלים יוכלו להתמודד עם המשקל שלהם.

בלמים:

רוב אופני האיזון לא יכללו בלמים. לרוב הילדים בגיל צעיר עוד חסרה המיומנות הנדרשת כדי לתפעל ידית בלם. עם זאת, במידה והילד נוסע על אופני שיווי משקל לאורך זמן, דגמים שיש להם בלמים יכולים אט אט ללמד אותו שיעור חשוב נוסף.
מדרך לרגליים – האם הם צריכים את זה?

החלטה נוספת שתצטרכו לקבל לפני שאתם קונים את זוג אופני איזון לפעוטות היא האם ילדכם צריך מקום להרים רגליים או לא.
למרות שזה נשמע כמו אביזר עיצובי או חלק לאופניים שנועד להפגין כישורים ברגע שהרוכב הקטן צבר קצת ביטחון, זה למעשה סימן חשוב עבורך, ההורה. אם ילדכם רוכב על אופני שיווי המשקל שלהם במיומנות רבה, ומרים את הרגליים למנוחה בזמן שהם גולשים קדימה, זה הסימן שלכם שהם מוכנים לאופניים עם דוושות.

טיפ אחרון: איך בוחרים את גובה כיסא המושב?
גובה המושב צריך להיות כך שכאשר ילדכם יושב על אופני האיזון, רגליו יכולות להיות מונחות על הקרקע עם ברכיים כפופות מעט. אם אתם בחנות ובודקים אופניים, תנו לילדכם להתיישב על המושב והסתכלו.

אם אתם רוכשים אופני שיווי משקל באינטרנט, כמו שרובנו עושים, קחו מידה של אורך פנים הרגל, (מאזור הירך הפנימית ועד העקב בעמידה שטוחה), וחסרו שני סנטימטרים בכדי להתחשב בברכיים כפופות. מדידת התפר היא אורך הרגל הפנימית.
שיטה אחרת לילדים שלא מוכנים להימדד:

תנו לילד לעמוד עם הגב על הקיר, עם הרגליים שטוחות על הרצפה, והניחו עם ספר כריכה קשה בין הרגליים בגובה המפשעה, ואז שחררו אותו לשחק.
סמנו את הנקודה שבה מצאת הכריכה ומדדו את המרחק מהרצפה ועד לסימון העיפרון. את המידה הזו, השוו לנתוני המוצר שאתם מעוניינים לרכוש על מנת שלא יהיו גבוהים מידי או נמוכים מידי לילדכם.



או בטוחים שעם אופני איזון הם ירכבו עצמאית תוך זמן קצר!